Сергей Иванович Кознышев хотел отдохнуть от умственной работы и, вместо того чтоб отправиться, по обыкновению, за границу, приехал в конце мая в деревню к брату.
По его убеждениям, самая лучшая жизнь была деревенская.
Он приехал теперь наслаждаться этою жизнию к брату. Константин Левин был очень рад, тем более что он не ждал уже в это лето брата Николая.
Но, несмотря на свою любовь и уважение к Сергею Ивановичу, Константину Левину было в деревне неловко с братом.
Ему неловко, даже неприятно было видеть отношение брата к деревне.
Для Константина Левина деревня была место жизни, то есть радостей, страданий, труда;
для Сергея Ивановича деревня была, с одной стороны, отдых от труда, с другой – полезное противоядие испорченности, которое он принимал с удовольствием и сознанием его пользы.
Для Константина Левина деревня была тем хороша, что она представляла поприще для труда несомненно полезного;
для Сергея Ивановича деревня была особенно хороша тем, что там можно и должно ничего не делать.
Кроме того, и отношение Сергея Ивановича к народу несколько коробило Константина.
Сергей Иванович говорил, что он любит и знает народ, и часто беседовал с мужиками, что он умел делать хорошо, не притворяясь и не ломаясь, и из каждой такой беседы выводил общие данные в пользу народа и в доказательство, что знал этот народ.
Такое отношение к народу не нравилось Константину Левину.
Для Константина народ был только главный участник в общем труде, и, несмотря на все уважение и какую-то кровную любовь к мужику, всосанную им, как он сам говорил, вероятно, с молоком бабы-кормилицы, он, как участник с ним в общем деле, иногда приходивший в восхищенье от силы, кротости, справедливости этих людей, очень часто, когда в общем деле требовались другие качества, приходил в озлобление на народ за его беспечность, неряшливость, пьянство, ложь.
Константин Левин, если б у него спросили, любит ли он народ, решительно не знал бы, как на это ответить.
Он любил и не любил народ так же, как и вообще людей.
Разумеется, как добрый человек, он больше любил, чем не любил людей, а потому и народ.
Но любить или не любить народ, как что-то особенное, он не мог, потому что не только жил с народом, не только все его интересы были связаны с народом, но он считал и самого себя частью народа, не видел в себе и народе никаких особенных качеств и недостатков и не мог противопоставлять себя народу.
Кроме того, хотя он долго жил в самых близких отношениях к мужикам как хозяин и посредник, а главное, как советчик мужики верили ему и ходили верст за сорок к нему советоваться, он не имел никакого определённого суждения о народе, и на вопрос, знает ли он народ, был бы в таком же затруднении ответить, как на вопрос, любит ли он народ.
Сказать, что он знает народ, было бы для него то же самое, что сказать, что он знает людей.
Он постоянно наблюдал и узнавал всякого рода людей и в том числе людей-мужиков, которых он считал хорошими и интересными людьми, и беспрестанно замечал в них новые черты, изменял о них прежние суждения и составлял новые.
Сергей Иванович напротив.
Точно так же, как он любил и хвалил деревенскую жизнь в противоположность той, которой он не любил, точно так же и народ любил он в противоположность тому классу людей, которого он не любил, и точно так же он знал народ как что-то противоположное вообще людям.
В его методическом уме ясно сложились определённые формы народной жизни, выведенные отчасти из самой народной жизни, но преимущественно из противоположения.
Он никогда не изменял своего мнения о народе и сочувственного к нему отношения. |
Sergey Ivanovitch Koznishev wanted a rest from mental work, and instead of going abroad as he usually did, he came towards the end of May to stay in the country with his brother.
In his judgment the best sort of life was a country life.
He had come now to enjoy such a life at his brother’s. Konstantin Levin was very glad to have him, especially as he did not expect his brother Nikolay that summer.
But in spite of his affection and respect for Sergey Ivanovitch, Konstantin Levin was uncomfortable with his brother in the country.
It made him uncomfortable, and it positively annoyed him to see his brother’s attitude to the country.
To Konstantin Levin the country was the background of life, that is of pleasures, endeavors, labor.
To Sergey Ivanovitch the country meant on one hand rest from work, on the other a valuable antidote to the corrupt influences of town, which he took with satisfaction and a sense of its utility.
To Konstantin Levin the country was good first because it afforded a field for labor, of the usefulness of which there could be no doubt.
To Sergey Ivanovitch the country was particularly good, because there it was possible and fitting to do nothing.
Moreover, Sergey Ivanovitch’s attitude to the peasants rather piqued Konstantin.
Sergey Ivanovitch used to say that he knew and liked the peasantry, and he often talked to the peasants, which he knew how to do without affectation or condescension, and from every such conversation he would deduce general conclusions in favor of the peasantry and in confirmation of his knowing them.
Konstantin Levin did not like such an attitude to the peasants.
To Konstantin the peasant was simply the chief partner in their common labor, and in spite of all the respect and the love, almost like that of kinship, he had for the peasant—sucked in probably, as he said himself, with the milk of his peasant nurse—still as a fellow-worker with him, while sometimes enthusiastic over the vigor, gentleness, and justice of these men, he was very often, when their common labors called for other qualities, exasperated with the peasant for his carelessness, lack of method, drunkenness, and lying.
If he had been asked whether he liked or didn’t like the peasants, Konstantin Levin would have been absolutely at a loss what to reply.
He liked and did not like the peasants, just as he liked and did not like men in general.
Of course, being a good-hearted man, he liked men rather than he disliked them, and so too with the peasants.
But like or dislike “the people” as something apart he could not, not only because he lived with “the people,” and all his interests were bound up with theirs, but also because he regarded himself as a part of “the people,” did not see any special qualities or failings distinguishing himself and “the people,” and could not contrast himself with them.
Moreover, although he had lived so long in the closest relations with the peasants, as farmer and arbitrator, and what was more, as adviser the peasants trusted him, and for thirty miles round they would come to ask his advice, he had no definite views of “the people,” and would have been as much at a loss to answer the question whether he knew “the people” as the question whether he liked them.
For him to say he knew the peasantry would have been the same as to say he knew men.
He was continually watching and getting to know people of all sorts, and among them peasants, whom he regarded as good and interesting people, and he was continually observing new points in them, altering his former views of them and forming new ones.
With Sergey Ivanovitch it was quite the contrary.
Just as he liked and praised a country life in comparison with the life he did not like, so too he liked the peasantry in contradistinction to the class of men he did not like, and so too he knew the peasantry as something distinct from and opposed to men generally.
In his methodical brain there were distinctly formulated certain aspects of peasant life, deduced partly from that life itself, but chiefly from contrast with other modes of life.
He never changed his opinion of the peasantry and his sympathetic attitude towards them. |
|